مدیریت منابع انسانی چیست و چرا یکی از موقعیت‌های سازمانی بزرگ است؟
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ تاریخ انتشار

شرح کوتاهی در ارتباط با شکل‌گیری مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی ماحصل یک فرآیند چند دهه‌ای است که برخواسته از تعاملات انسانی است که متاثر از تلاش‌های پژوهشگرانی است که اقدام به مستندسازی روش‌های حفظ ارزش‌های کسب‌وکار از طریق مدیریت استراتژیک نیروی کار کردند. مدیریت منابع انسانی در ابتدا تحت تأثیر کارهای معاملاتی، مانند سازمان حقوق و مزایا بود، اما با توجه به جهانی شدن، تقویت شرکت‌ها، پیشرفت تکنولوژی، و تحقیقات بعدی، اکنون مدیریت منابع انسانی بر ابتکارات استراتژیک مانند ادغام و تملیک، مدیریت استعداد، برنامه‌ریزی جانشینی روابط صنعتی و روابط کاری، چندگانگی فرهنگ و گنجایش است.

مدیریت منابع انسانی و مدیر منابع انسانی چه وظایفی دارند؟

تحقیقات نشان می‏دهد که، شش فعالیت کلیدی مرتبط با افراد شناخته شده که منابع انسانی باید به‌طور موثر برای ارزش‏ افزوده یک شرکت به آن توجه کنند.  این شش وظیفه مهم عبارتند از مدیریت موثر و مبتنی بر افراد، ارزیابی عملکرد، گسترش مواردی که عملکرد فردی و سازمان را ارتقاء می‏دهد، افزایش نوآوری، خلاقیت و انعطاف پذیری لازم برای افزایش رقابت، مدیریت پیاده‏سازی و ادغام فناوری از طریق بهبود کارایی، اموزش و ارتباط با کارکنان و اعمال رویکرد‏های جدید در طراحی فرآیند کار، برنامه‏ریزی،توسعه حرفه‏ای و تحرکات بین سازمانی.

به‌طور معمول در کسب‌وکارهای نوپا وظایف مدیریت منابع انسانی توسط متخصصان آموزش دیده انجام می‌شود، اما در سازمان‌های بزرگ یک گروه کارآمد با داشتن کارکنانی متخصص در وظایف مختلف منابع انسانی و مدیریتی وظیفه‌شناس که در تصمیم‌گیری استراتژیک در کسب‌وکار نقش دارد، این فرآیند را مدیریت می‌کنند. با توجه به مقالات تحقیقاتی چاپ شده در بسیاری از مجلات آکادمیک، مدیریت منابع انسانی، رشته‌ای از مطالعات تحقیقاتی است که در زمینه مدیریت و روان‌شناسی صنعتی و سازمانی محبوبیت زیادی دارد. به بیان دقیق‌تر، مدیریت منابع انسانی با علومی نظیر مدیریت رفتار، روان‌شناسی صنعتی (روانشناسی کار)، اقتصاد نیروی انسانی، آمار و کامپیوتر ارتباطی نزدیک دارد. مدیریت منابع انسانی باید برای سازمان‌ها ارزش‌آفرینی کند. این ارزش‌آفرینی برای ذینفعان داخلی و خارجی است. ذینفعان داخلی کارکنان و سازمان هستند، در حالی که ذینفعان خارجی مشتریان سازمان، سرمایه‌گذاران و جامعه است. در محیط کاری فعلی، تمام شرکت‌های جهانی بر ابقای استعداد و آگاهی نیروی کار تمرکز دارند. تمام شرکت‌ها تلاش می‌کنند ترک خدمت کارکنان را کاهش دهند و آگاهی آنان را ارتقاء دهند. استخدام نیروی کار تازه نه تنها هزینه‌های زیادی دارد، بلکه خطر آمدن افرادی را که نتوانند جای فردی را که قبلاً در آن منصب کار می‌کرد، پر کنند، را افزایش می‌دهد. بخش مدیریت منابع انسانی تلاش می‌کند با اارئه پیشنهادها و مشوق‌های جذاب به کارکنان، خطر از دست دادن آگاهی را کاهش دهند. در مدیریت منابع انسانی چند شیوه مهم برای حمایت از استراتژی سازمان‌ها وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تحلیل کار و طراحی شغل (مشخص می‌کند چه تعداد پرسنل با مهارت و دانش خاص برای سازمان نیاز است.)، برنامه‌ریزی منابع انسانی (جذب کارکنانی توانمند)،  گزینش (انتخاب کارکنان مناسب)، آموزش و ساخت‌وساز (آموزش کارکنان برای انجام وظایف خود و آماده‌سازی آن‌ها برای آینده)، مدیریت عملکرد (سنجش کارایی کارکنان)، پاداش به کارکنان و روابط کارکنان (خلق محیط مناسب کاری) اشاره کرد. 

در حوزه مدیریت منابع انسانی چه فرصت‌های شغلی وجود دارد؟

آمارها نشان می‌دهند تنها در ایالات متحده، نیم میلیون کارمند منابع انسانی وجود دارد و در سراسر جهان هزاران فرصت شغلی برای مدیریت منابع انسانی وجود دارد. مدیر منابع انسانی در بیشتر سازمان‌ها بالاترین رتبه مدیریت منابع انسانی را دارد و به‌طور مستقیم به مدیر عامل اجرایی گزارش می‌دهد و با هیئت مدیره در یک شرکت دارای سیستم مدیرعاملی همکاری می‌کند. در شرکت‌ها، فرصت‌های شغلی منابع انسانی در یکی از این دو دسته قرار دارند: عمومی و تخصصی. کارکنان عمومی با رسیدگی به پاسخ‌ها، شکایات و کار بر طیفی از پروژه‌های سازمان، از کارکنان پشتیبانی می‌کنند. آن‌ها، می‌توانند در تمام زمینه‌های کاری با کارکنان در ارتباط باشند و بنابرین به طیف گسترده‌ای از آگاهی نیاز دارند. مسئولیت کارکنان عمومی منابع انسانی، با توجه به نیازهای کارمندان، به‌طور عمیقی متنوع است. کارکنان متخصص، برعکس، وظیفه مخصوصی را در منابع انسانی بر عهده دارند. مشاوره منابع انسانی یک شغل مرتبط است که در آن افراد به عنوان مشاوران شرکت‌ها کار می‌کنند و وظایف خود را خارج از شرکت تکمیل می‌کنند. برخی افراد با مدرک دکترای منابع انسانی یا رشته‌های مرتبط، مانند روان‌شناسی صنعتی و سازمانی و مدیریت، استادی هستند که مبحث منابع انسانی را در مراکز تحصیلات عالی، تدریس می‌کنند. اغلب می‌توان آن‌ها را در دانشکده کسب‌وکار و در بخش‌های منابع انسانی و مدیریت، پیدا کرد. بسیاری از اساتید، پیرامون موضوعاتی مانند پاداش مالی، استخدام و آموزش تحقیق می‌کنند که در زیرمجموعه مدیریت منابع انسانی قرار دارند.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg